arrowدسته بندی
محصولات بهداشت جنسی
لوازم آرایشی و بهداشتی
لباس زیر
ابزار و تجهیزات
پیشرفته تر
ثبت نام / ورود

بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان

تاریخ انتشار: 04 اسفند 1400
دسته بندی ها:
توسط: عطایی
بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان

در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم نکات مربوط به مسائل جنسی برای خانواده‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. اما یک مشکل اساسی که در اکثر خانواده‌های ایرانی دیده می‌شود، چگونگی صحبت کردن در مورد این موضوع است. در واقع توضیح مسائل جنسی و پاسخ دادن به پرسش‌های کودکان یا نوجوانان کاری سختی است. زیرا والدین تصور می‌کنند که توضیح دادن این مسائل برای کودکان یا نوجوانان موجب ایجاد افکار جنسی در ذهن آن‌ها خواهد شد یا این که بعضی از والدین نمی‌دانند باید چه میزان اطلاعات به فرزندان خود انتقال دهند. اگر شما بدانید که چه نکاتی را به کودکتان آموزش دهید می‌توانید به راحتی بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان خود را کنترل کنید. در این مطلب قصد داریم که نکات مربوط به بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان را در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم. با ما همراه باشید. 

چگونگی توجه به بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان: 

والدین عزیز توجه داشته باشید که همه کودکان و نوجوانان در زمینه مسائل جنسی سوال‌هایی خواهند داشت و ممکن است بعضی از کودکان این مسائل را مطرح کنند اما بعضی دیگر از مطرح کردن آن‌ها اجتناب کنند که این موضوع می‌تواند به مسائلی مانند شرم و حیا مربوط باشد. اما در هر صورت وظیفه شماست که به بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان توجه نمایید و با آن‌ها در مورد این مسئله صحبت کنید.

 بنابراین اگر فرزندتان سوالی در مورد این مسائل نمی‌پرسد این موضوع را به عنوان بی‌میلی نسبت به این مسئله در نظر نگیرید و سعی کنید این اطمینان را در کودک ایجاد کنید که می‌تواند با شما در مورد مسائل جنسی صحبت کند. 

در واقع آموزش بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان باید با توجه به سن آن‌ها انجام شود. البته پاسخ دادن به سوالات کودکان بسیار ساده‌تر از نوجوانان است. زیرا آنان با استدلالات بسیار ساده قانع خواهند شد. اما نوجوانان تمایل دارند که مسائل مربوط به این موضوع را با جزئیات بیشتری بدانند به همین دلیل صحبت کردن برای خانواده‌ها سخت می‌شود و حتی ممکن است ندانند که چه چیزی را باید توضیح دهند و از توضیح دادن چه مسائلی بپرهیزند.

باید این موضوع را درک کنید و برای پاسخ به سوالات آن‌ها اطلاعات بیشتری به دست آورید؛ زیرا نوجوانان سعی می‌کنند از منابع مختلفی مانند اینترنت، دوستان، فیلم یا حتی کتاب‌های مربوط در این زمینه اطلاعاتی به دست آورند. پس بهتر است خودتان در مورد بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان مطالب و منابعی در اختیار فرزندتان قرار دهید تا آن‌ها در دام اطلاعات غلط نیفتند. 

 بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان 

نکات مهم در هنگام انتقال اطلاعات: 

به طور کلی می‌توان گفت والدین در زمینه بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان باید بتوانند اطلاعات جنسی مربوط به دوران بلوغ یا حتی تغییرات بدنی و همین طور رفتارهای جنسی اشتباه مانند خودارضایی را در اختیار فرزندان قرار دهند. البته بسیاری از والدین اطلاعات کافی در مورد این مسائل ندارند یا این که حتی نمی‌دانند به چه شکل این اطلاعات را در اختیار کودکشان قرار دهند. بهترین راه برای آنکه بتوانید در مورد بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان صحبت کنید آن است به مطالعه کتاب‌های مرتبط پردازید یا با مشاوران متخصص در این زمینه صحبت نمایید. همچنین صحبت کردن در مورد مسائل جنسی باید برای دختران توسط مادر و برای پسران توسط پدر انجام شود. در ادامه مطلب چند نکته مهم در مورد بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان و چگونگی آموزش دادن آن‌ها را توضیح می‌دهیم: 

 نکات مهم

o    بیماری‌های مقاربتی را توضیح دهید: 

بهتر است بدانید یکی از مهم‌ترین نکات در مورد بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان مربوط به بیماری‌های مقاربتی مانند هپاتیت یا ایدز است. توضیح در مورد این موضوع باعث می‌شود اطلاعات کودکان و نوجوانان در این زمینه افزایش پیدا کند. به‌علاوه، این گفتگو یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شروع صحبت در مورد مسائل جنسی و رفتارهای پرخطر جنسی با فرزندان است. پس شما می‌توانید با صحبت کردن راجع به بیماری‌های مقاربتی، در مورد مسائل جنسی دیگر نیز مانند خود ارضایی و اثراتی که برای جسم یا روح آن‌ها دارد هم صحبت کنید. 

o    تمرین نه گفتن: 

والدین باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که فرزندان در حال رشد هستند و مراقبت از بهداشت جنسی آن‌ها اهمیت زیادی دارد. بنابراین بهتر است به آن‌ها یاد دهید که به درخواست‌های جنسی افراد دیگر نه بگویند. این موضوع را می‌توان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آموزش بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان دانست. بهتر است به کودکانتان در مورد هوس‌رانان و همین‌طور بیماران جنسی هشدار دهید و به آن‌ها بگویید که هیچکس حق ندارد با سخنان فریبنده یا بهانه‌های متفاوت به دنبال سوء استفاده از آن‌ها باشد. 

 نه گفتن

o    آموزش خویشتن داری: 

یکی از مشکلات سیستم آموزشی کشورمان آن است که نتوانسته‌اند آموزش بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان را در برنامه آموزشی خود قرار دهند. البته سعی کرده‌اند در دروسی مانند دین و زندگی اشاراتی در مورد کنترل و خویشتن‌داری جنسی داشته باشند اما این اشارات کافی نیست و والدین باید به فرزندان خود این مسئله را به طور کامل آموزش دهند. 

o    هم دل بودن با فرزندان: 

توجه داشته باشید برای آن که بتوانید در مورد بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان با فرزندان خود صحبت کنید باید آن‌ها را درک نمایید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که بچه‌ها بتوانند با اطمینان بیشتری در مورد این مسائل با شما صحبت کنند یا حتی اگر در زمینه جنسی دچار مشکلی شدند آن را با شما مطرح نمایند. 

o    بیش از اندازه توضیح ندهید: 

همان طور که گفته شد والدین باید در زمینه بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان اطلاعات کافی داشته باشند و با آن‌ها در مورد این مسائل صحبت کنند. اما توجه داشته باشید که بیش از اندازه درباره این موضوعات با فرزندانتان صحبت نکنید و اجازه ندهید که حریم و حرمتی که بین شما و فرزندتان وجود دارد از بین برود.

بهتر است بدانید که فرزندان شما در محیط‌های دیگر ممکن است با دوستانشان در مورد این مسائل صحبت کنند. بنابراین هدف اصلی شما آن است که اطلاعات درستی را به کودکانتان منتقل کنید تا آن‌ها با دریافت اطلاعات اشتباه از سوی دوستانشان گمراه نشوند. همچنین ممکن است بعضی از والدین بر این باور باشند که باید تمامی مسائل را به فرزندان آموزش داد تا به اصطلاح چشم و گوششان باز شود اما این افکار روشنفکرانه در واقع نوعی بی‌توجهی به بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان تلقی می‌شود زیرا ممکن است نتوانند خویشتن‌داری کنند و به سوی انحرافات جنسی روند. 

o    نوع بیان: 

بسیاری از والدین برای توضیح مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان خود سعی می‌کنند از لحن شوخ و طنز استفاده نمایند. زیرا این مسئله باعث می‌گردد تا فشار روانی که بر روی والدین یا حتی فرزندان وجود دارد کاهش پیدا کند. اما بهتر است بدانید در هنگام توضیح مسائل مربوط به بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان ایجاد فضای شوخ و طنز می‌تواند جدیت را زیر سوال ببرد یا این که حرمت بین والدین و فرزندان از بین برود. بنابراین بهتر است در هنگام توضیح این مسائل دقت زیادی در انتخاب کلمات داشته باشید و سعی کنید از واژه‌های علمی و صحیح برای بیان این موضوع استفاده نمایید.

ارسال دیدگاه